Famtrip naar Belgrado groot succes

Een onvergetelijke famtrip naar Belgrado

TravelMarketing organiseerde van 11 tot en met 15 april 2019 in samenwerking met onze partner DMC Balkan-Adriatic en Hilton Worldwide Sales een FAMtrip voor een select gezelschap van Nederlandse MICE-professionals naar Servië.

Het reisverslag

Het land kent ongekende mogelijkheden. Na aankomst stonden we gelijk met onze voeten in de modder vanwege de ‘selfdrive 4×4 experience’. Onderweg stopten we voor een heerlijke lunch op wijngaard Sapat. Na een heerlijk diner met livemuziek en overnachting in het thermen hotel Premier reden we de volgende dag naar het gezellige en mooie Novi Sad, de tweede stad van Servië. Een heerlijk kopje koffie stond klaar in café Masa.

Op weg richting Belgrado stopten we bij een grote boerderij. De boer en boerin (en hun beide moeders) hadden voor ons gekookt en we konden zo aanschuiven. We maakten hier voor het eerst kennis met Rakia, onze vriend. Met dikke buiken gingen we naar de schuur achter de boerderij. Daar leerden we creatief schilderen op glas en het maken van bewaardoosjes.

Eenmaal aangekomen in Belgrado verbleven we in het indrukwekkende Metropol, een design 5-sterren accommodatie met volledig uitgeruste spa in het hartje van de stad. Het diner vond plaats in het hilarisch hysterische restaurant Lorenzo Kakalamba, waar veel stijlen zich met elkaar laten combineren in een opvallende inrichting. De avond werd afgesloten met de Loco live band in villa Maska (aanrader), waar Zoran Parmak (van Balkan Adriatic) een tafel voor onze groep had gereserveerd. Een biertje kost overigens nog geen EUR1,50, dus een rondje geven doet geen pijn.

De volgende ochtend werden we meegenomen naar de markt voor het inkopen van ingrediënten voor onze lunch. Alles mocht geproefd worden van de vriendelijke marktkooplui. De bekende Servische TV-kok Lepi Brka leerde ons heerlijke Servische gerechten maken op één van de vele restaurantboten aan de Donau. Wat een heerlijke sfeer. Het bezoek aan de prachtige St. Savakerk daarna was een letterlijk schitterende verrassing. In de avond konden we de tapas proeven in het hippe restaurant Toro, één van de vele omgebouwde pakhuizen aan de rivier. Nog even voetjes van de vloer in de Ben Akiba Comedy Club en daarna lekker slapen in het Hilton Belgrade.

In de ochtend op de vierde dag stonden de fietsen voor ons klaar. Aangezien er een marathon werd gehouden in de stad, konden we overal fietsen daar waar normaal alleen maar auto’s rijden, ons geluk. Twee fantastische gidsen Oggie en Boggie namen ons mee door de soms trieste geschiedenis van de stad waar ze zo van houden. Het was mooi en iedereen was ontroerd door hun verhalen. Na 2 uur fietsen, wandelden we verder door de oude stadskern en kwamen we uit bij het Kalemegdan Fort, met een prachtig uitzicht over de stad. Een wijnproeverij en lokale lunch completeerden het geheel. De calorieën hebben we met Bubble Football verbrand, een hele vermoeiende maar o zo leuke activiteit. In de avond ontdekten we de vele ondergrondse gangen onder de stad die door de Romeinen ooit zijn uitgegraven. Ze dienden voor de ontvluchting van de stad en later als bunker in de oorlog. Op 50 meter diepte stond een heerlijk diner op ons te wachten in een standaard 12 graden donkerte, verlicht door kaarsen. Prachtige sfeer omlijst door stoere verhalen.

Op de laatste dag reden we na het luxe ontbijt richting het Koninklijk Paleis voor een rondleiding. De groep wist niet dat we als klap op de vuurpijl op audiëntie mochten komen bij Koning Alexander & Koningin Katerina van Servië. Een heel bijzonder moment voor iedereen. We waren er allemaal stil van. Tijdens de afscheidslunch in het hippe restaurant van Mama Shelter hadden we het er nog over. De rondleiding door dit markante concept hotel sloot de reis af en uiteindelijk werden we gedropt op de luchthaven voor onze comfortabele vlucht met Air Serbia huiswaarts.

Wat een trip, om nooit te vergeten!